Ref. : 3359-10-en

 

French Japanesque Folio Stand.
Gabriel Viardot (1830-1904)

 

Origine

France, Paris, circa 1875-1880

H : 101 cm / 39,8 in.
L : 77,5 cm / 30.5 in.
W open : 43,5 cm / 17.1 in.

 

Description

N°13

French Japanesque folio stand in carved maple sycamore.

Signature

Attributed to Gabriel-Frederic Viardot (1830-1904) French designer and cabinetmaker probably made for l'Escalier de Cristal - Paris

 

 

 

 

 

 

 

Notes

In France, Gabriel Viardot was with Edouard Lievre (1829-1886) and Emile Reiber (1826-1893), the house l'Escalier de Cristal or the house Alphonse Giroux one of the major propagator and inventor of  the Japonisme (Japanesque).

Many of his creations are in museums and major collections such as in France the Musee d'Orsay ((Inv. OAO 1652, 1653 et 1755), in the UK the Victoria & Albert Museum (Inv. W. 17-1971) and in the USA the Corning Museum of Glass, Corning-New York (Inv. 79.3.77)...

Note that Viardot personally designed, with the help of the designer-decorator Gustave Mayer, all the models of the bronzes that adorned his creations (ED. Didron).

The famous Parisian luxury firm L'Escalier de Cristal had the exclusivity on several models of Viardot that they customized  in their own workshops (P. Thiébaut).




More information ...

 

Biography

Gabriel-Frédéric Viardot (1830-1904), French designer and cabinetmaker.

In 1861 Gabriel Viardot took over the control of the family cabinet-making firm and was established in rue Rambuteau in Paris. In 1872 the firm moved to rue de Chaume, in 1878 rue des Archives and finally rue Amelot.

Viardot advertised as a "createur des meubles dans le genre chinois and japonais"

  1. He successfully participated as an exhibitor and as a jury member in many international exhibitions such as:

   - 1855, Exposition Universelle de Paris  (Bronze Medal as wood sculptor)
   - 1867, Exposition Universelle de Paris (4 Medals)
   - 1878, Exposition Universelle de Paris (Silver Medal)
   - 1885, Exposition Universelle d'Anvers (Gold Medal)
   - 1889, Exposition Universelle de Paris (Gold Medal)
   - 1900, Exposition Universelle de Paris (Gold Medal)...



Bibliography

Revues :
Corty, (A.), « Les monstres chéris de Clémence d'Ennery », dans Connaissance des Arts, n° 712, Paris 2013, p. 54-59.
Didron, (E.-D.), « Rapport du deuxième groupe : le Bois », dans Revue des Arts Décoratifs, t. IX, Paris, 1884-1885, p. 163 et p. 165.
Havard, (H.), « Les Industries d'art à l'Exposition, L'Ameublement », dans la Gazette des Beaux-arts, t. II, Paris, 1889/07-1889/12, p. 188.
Nevejan, (G.), « Le musée d'Ennery : l'oeuvre d'une femme », dans la Gazette de l'Hôtel Drouot, n°10, Paris, 2013, p. 252-253.
Thiébaut (P.), « Contribution à une histoire du mobilier japonisant : les créations de l'Escalier de Cristal », dans Revue de l'Art, Paris, n° 85, 1989, p. 76 à 83.

Catalogues :
Collectif, Visite à l'Exposition Universelle de Paris, en 1855 : contenant l'énumération des objets sur lesquels doit se porter principalement l'attention des visiteurs... etc. (Nouvelle édition), Paris, 1855, Classe XXIV, p. 711.
Catalogue officiel de l'exposition universelle de 1878, t. II, Paris, 1878, Groupe III, classe 17, p. 140, n° 114.
Catalogue général officiel de l'exposition universelle de 1889, vol. III, Paris, 1889, Groupe III, classe 17, p.1 n° 10, n° 161.

Livres :
Collectif, Art & Design in Europe and America 1800-1900, The Victoria and Albert Museum, E.P. Dutton, New York, London, 1987, p. 134-135, fig. 135.
Gaillard, (E.), Walter, (M.), Un Certain Goût pour l'Orient, XVIIIe et XIXe siècles, Paris, 2010, p. 102-115, fig. p. 108, 110 et 111.
Lambourne, (L.), Japonisme, Echanges culturels entre le Japon et l'Occident, Paris, 2007, p. 98-99, fig. 99.
Ledoux-Lebard, (D.), Le Mobilier Français du XIXe siècle, 1795-1889, Paris, 1984 et 1989, p. 614. Messtdagh, (C.), L'Ameublement d'art français , 1850-1900, Paris, 2010, p. 148 et 170.
Meyer, (J.), Great Exhibitions, London-New York-Paris-Philadephia, 1851-1900, Woolbridge-UK, 2006, p. 283, fig. H42, 301, 320, fig. J84.
Wichmann, (S.), Japonisme, Paris, 1982.